Zonder colleges, gesloten kroegen, bars en sportscholen is er voldoende tijd vrijgekomen in de agenda’s van Millennials. En in plaats van op de bank te hangen gaan veel Millenials aan de slag.
Millenials zijn van een generatie die van betekenis wil zijn, werk wil doen met maatschappelijke impact. Ze zijn de zogenaamde digital natives, zijn in staat om snel kennis te vergaren. Ze zijn bovenal initiatiefrijk en willen graag de verantwoordelijkheid en vrijheid krijgen om zelf aan de slag te gaan.
Toch worden ze vaak negatief neergezet als snel verveeld, narcistisch of verwend. Maar als je wat verder kijkt, zie je dat er heel veel te leren is van Millennials.
Zelfontplooiing is heel belangrijk voor Millenials. Ze willen groeien, zo snel mogelijk en op een manier die bij hen past. De waan van de dag is voor veel Millenials – nog geen – valkuil. De focus op zelfontwikkeling van Millenials kan ervoor zorgen dat ook meer ervaren medewerkers gaan nadenken over hun talenten. Waar krijgen ze energie van en benutten ze hun talenten wel voldoende? Of is het wellicht tijd om te kijken naar andere mogelijkheden binnen of buiten de organisatie?
Waarbij iets nieuws niet altijd beter is, maar het doorbreken van de sleur kan in sommige gevallen zeker geen kwaad. Uiteindelijk wil iedereen werk doen waar je blij van wordt, toch?
Van positieve feedback groeien we allemaal, maar voor Millennials zijn feedback en waardering van essentieel belang. Om snel te groeien willen ze graag horen hoe ze het doen. En daarnaast willen ze zoveel mogelijk het vertrouwen en de vrijheid krijgen van hun manager.
Voor managers betekent dit dat ze veel meer moeten loslaten en ruimte moeten maken voor dienend leiderschap. Nog niet alle organisaties zijn hierop volledig ingericht, maar laat de Millenials in je organisatie meedenken over de oplossing. Het zal het wederzijds begrip zeker geen kwaad doen.
Maar wat heeft dat nu allemaal met de Corona crisis en de rol van Millenials te maken?
Een groot deel van de hulp initiatieven is ontwikkeld door Millenials en daarin zie je alle hierboven genoemde punten heel duidelijk terugkomen. Denk bijvoorbeeld aan het door Millenials ontwikkelde platform waar ouderen of boomers kenbaar kunnen maken wat ze aan hulp nodig hebben. Millennials kunnen daarmee aan de slag. Of de oproep van Millennials om bij ouderen briefjes in de bus te gooien om te kijken of je iets voor ze kan betekenen. Zo worden er inmiddels boodschappen gedaan, honden uitgelaten etc.
Millenials zijn innovatief, initiatiefrijk. Doen graag “iets goeds” en zijn echt lang niet altijd alleen maar met zichzelf of hun mobiele telefoon bezig.
Dus nodig Millenials uit om mee te denken over de maatschappelijke problemen waar we nu voor staan. Luister naar hun ideeën, daar kunnen hele verrassende en verfrissende initiatieven uit voortkomen. Heb het lef om het vertrouwde los te laten en om deze nieuwe ideeën uit te proberen.
We hebben elkaar nu meer dan ooit nodig. ‘Let een beetje op elkaar’ in de positieve zin en ‘Zorg voor elkaar’.
Ben je een Millenial of vind je omgeving dat je tot deze generatie behoort en word je gek van alle vooroordelen, dan kun je met deze punten hopelijk aangeven dat het lang zo slecht nog niet is gesteld met jouw generatie. En je kunt altijd nog de video van Adam Canover met ze delen. https://www.youtube.com/watch?v=-HFwok9SlQQ#action=share
Hoe je dat het handigste en snelste doet, weet je vast wel.